Tips voor in de tuin

Het is lente, en iedereen is druk bezig in de tuin. Wij zijn nog stijf na een hele winter binnen zitten en wij willen dan alles op één dag gaan doen. Door het maken van bewegingen waar wij niet aan gewend zijn, en dat de hele weekend door, krijgen veel mensen last van rug-, nek- en schouderklachten. Heeft u hier last van of wilt u dit graag voorkomen?

  • Met tillen, buig door de heupen en knieën en probeer uw rug zo recht mogelijk te houden. Houd lichte spanning in uw buikspieren en probeer dicht bij uw lichaam te tillen. Til niet te veel in één keer en gebruik een kruiwagen voor zwaarder tilwerk.
  • Met graven of schoffelen, houd uw knieën gebogen en buig door de heupen in plaats van de onderrug. Probeer altijd recht voor u te werken en zo min mogelijk draai bewegingen te maken.
  • Met grondwerk wissel af tussen zitten op de knieën en hurken. Dit is beter voor uw rug dan staand buigen. Probeer altijd recht voor u te werken en niet te overstrekken om iets te pakken.
  • Met snoeiwerk, gebruik een ladder indien mogelijk dat u niet boven uw macht hoeft te werken. Anders, wissel regelmatig af van links naar rechts. Probeer het soort werk het liefst iedere 20 minuten af te wisselen, en neem om de 2 uur een pauze.